محرم آمد مسجد شنبدی بوشهر اسکندر جمالی

مبدا تاریخ را هجرت پیامبر و ماه نخست آن را محرم، سالی که هجرت روی داده بود گرفتند.(1) علت نامگذاری این ماه آن بود که  از پیش از اسلام ، جنگ در این ماه را حرام می‌دانستند.ـ در دوم ماه محرم الحرام سال 61 هجری کاروان حضرت امام حسین (علیه السلام) وارد کربلا شد و سپاهیان دشمن که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شد در روزهای تاسوعا و عاشورا که روز نهم و دهم محرم می‌باشد او و یارانش را به شهادت رساندند.

 

امام هشتم شیعیان امام رضا(علیه السلام) در خصوص این ماه فرمود: در جاهلیت هم حرمت این ماه نگاه داشته می‌شد و در آن نمی‌جنگیدند ولی در این ماه، خون‌های ما را ریختند و حرمت ما را شکستند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند و خیمه‌ها را آتش زدند و غارت کردند و حرمت پیامبر را دربارة ذریه‌اش رعایت نکردند.

 

ماه محرم با حادثه عاشورا عجین شده است و فرا رسیدن آن دلها را پر از غم می‌سازد و پیروان و شیفتگان امام حسین (علیه السلام) از اول محرم، محافل و مجالسی را سیاهپوش کرده، به یاد آن امام شهید به عزاداری می‌پردازند.

پ.ن 1: محرم در بوشهر حال هوای دیگری دارد. سنج و دمام و مراسم سینه زنی با نواهای دلنشین و حزین آمیخته شده است.

پ.ن 2: عکس منتشر شده از مسجد شنبدی (سیدالشهدا) بوشهر می باشد که نوحه خوان جناب آقای امیر گوهرشناس است و تقدیر از اسکندر جمالی.

پ.ن 3: مٌروا سالی ( کارشان همه ساله و زنده باشن) رسم زیبای بوشهر




نظرات 1 + ارسال نظر
جعفر جمعه 9 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 12:39 ب.ظ

بوشهره و مراسم قشنگ ماه محرم و صفر

نذریاشم که جدا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد